Laatste Nieuws over Dynamics NAV, ERP en IT | SDE

Op onze blog kan je allerlei artikelen en nieuwigheden terugvinden met betrekking tot IT en ERP. Mis niets van de laatste nieuwtjes uit de wereld van ERP!

NAVIGATION - SEARCH

E-mailproblemen in uw bedrijf voorkomen: een doe-het-zelf stappenplan

E-mailproblemenHet gebeurt regelmatiger dan je denkt dat je plots geen mails meer kan versturen of dat je geen e-mails meer ontvangt van je klanten of leveranciers. Als dat gebeurt is het alle hens aan dek want e-mail is bij bedrijven van levensbelang. In deze blogpost leggen we uit hoe je de kans op het uitvallen van je mails zo klein mogelijk maakt.

De meest voorkomende oorzaak bij mailproblemen is dat er geen vrije schijfruimte meer is op de exchange- of mailserver waar je mail-database staat.

Deze database-bestanden bevatten eigenlijk alle belangrijke data met betrekking tot mailberichten, bijlages, adresboeken etc. Hoe meer mail je als firma ontvangt en verstuurt, hoe groter deze database wordt. Hierdoor raakt de schijf of partitie op de server waar deze bestanden staan vol.

Als de vrije schijfruimte van die partitie onder 5 % daalt, weigert de Exchange Server nog verdere dienst. Het is daarom belangrijk ervoor te zorgen dat er voldoende ruimte is op die schijf of partitie. Treesize is hiervoor een handige tool. Je kan er namelijk mee zien welke map of bestanden alle ruimte in beslag nemen. Met deze tool kan je dus nagaan welke minder belangrijke mappen je tijdelijk van je server kan halen zodat de exchange-database weer wat zuurstof krijgt. Uiteraard is dit slechts een tijdelijke oplossing en moet je met je IT-partner op zoek naar een structurele oplossing. Bijvoorbeeld de diskcapaciteit uitbreiden, de server upgraden of je mails via Office 365 in de cloud gebruiken op huurbasis.

 

Treesize geeft weer welke mappen veel plaats in nemen. Aan u de keuze om vervolgens wat plaats te maken op de schijf waar ook uw Exchange-database staat.

Op welke partitie of schijf staat mijn Exchange-database?

  • Voor Exchange 2010: Log hiervoor in op je server en start de Exchange Management Console op. Via Organization Configuration - Mailbox , rechtermuis klik op de database naam & kiezen voor Properties. Tot slot zie je dan staan "database path". Dit is de locatie waar de database bestanden gevonden kunnen worden.
  • Voor Exchange 2007: Login in op de server en start de Exchange Management Console. Via Server Configuration - Mailbox kan je nu bij "Database Management" de locatie & schijf zien waar de database bestanden staan.
  • Voor Exchange 2003: Start vanop de server de Exchange System Manager & open Servers [servernaam] - First Storage Group en klik met de rechtermuis op Mailbox Store. Open vervolgens het tabblad Database. Bij "Exchange Database" zie je nu de locatie staan van de exchange database bestanden.


Op de zwarte spamlijst

SpamEen andere oorzaak dat u niets meer verstuurd krijgt, is het geblacklist worden van uw publieke IP adres op zeer gekende spam blacklists zoals bijvoorbeeld SORBS, Spamhaus, Rats, Trendmicro & andere.

Als je een mail probeert te sturen krijg je dan meestal een foutboodschap terug die lijkt op: “Client host [je_publiek_ip_adres] blocked using Barracuda Reputation.” Je kan zelf controleren of je op een blacklist staat door eerst en vooral te kijken wat je eigen publieke IP adres is:

  • bezoek http://www.myip.nl en kijk naar het WAN IP address
  • surf vervolgens naar http://www.mxtoolbox.com en klik bovenin op Blacklists
  • vul het ip adres in uit stap 1 en klik tenslotte op Blacklist check
  • vervolgens krijg je een volledige lijst van gekende spamlists en zie je op welke blacklists je publiek ip adres geregistreerd staat
  • per spam blacklist kan je nu ten slotte vragen om je IP adres te laten verwijderen of te whitelisten.  Let op : sommige removals gebeuren automatisch en voor andere heb je mogelijks een account nodig vooraleer je je ipadres kunt laten verwijderen.


Beter voorkomen met systeembeheer op regelmatige basis

Een gezonde IT-omgeving is cruciaal voor KMO's. Een uurtje zonder mails of de server die het een middag laat afweten zijn kostelijk. Tel de uren van uw werknemers bij elkaar die met de vingers zitten draaien, de impact van uw onbereikbaarheid op uw klanten en leveranciers en de stress om alles zo snel mogelijk te fixen en u komt uit op een aanzienlijk budget. Dan hopen we bovendien dat u het niet meermaals per jaar tegen zit. Overweeg om dat budget te investeren in proactief systeembeheer. Dat biedt niet alleen een betrouwbaardere werkomgeving maar zal gegarandeerd  nieuwe mogelijkheden aan het licht brengen waardoor het nog aangenamer werken wordt.

Pingbacks and trackbacks (1)+