Laatste Nieuws over Dynamics NAV, ERP en IT | SDE

Op onze blog kan je allerlei artikelen en nieuwigheden terugvinden met betrekking tot IT en ERP. Mis niets van de laatste nieuwtjes uit de wereld van ERP!

NAVIGATION - SEARCH

Een lopend ERP-project bijsturen zonder te ontsporen?

ERP software ontspoord

Merak, specialist in archiefbewaring, digitalisering en datavernietiging, selecteerde SDE voor de herimplementatie van haar Microsoft Dynamics NAV ERP-systeem. Merak had al een tweetal jaar ervaring met Navision en wilde verbeteringen doorvoeren. In plaats van uitbreiden werd er gekozen voor een nieuwe implementatie (zie vorig artikel).

Zoals het hoort werden alle processen in kaart gebracht in een analyse. Dergelijke analyse beschrijft gedetailleerd de mogelijkheden van de toekomstige software, bepaalt het budget en de tijd waarin het project wordt opgeleverd. In het geval van Merak werd er gekoppeld met tal van andere software-oplossingen die in gebruik waren voor verschillende bedrijfsprocessen.

Het was net hier dat tijdens de implementatie van Dynamics NAV veranderingen optraden. De bedrijfsprocessen werden namelijk bijgestuurd waardoor een aantal software-oplossingen waarmee gekoppeld werd, kwamen te vervallen. 

Te midden van het project onderdelen opnieuw analyseren

Door deze wijzigingen binnen de organisatie moesten bepaalde onderdelen opnieuw geanalyseerd worden. Ondanks deze wijzigingen werd het project op tijd en binnen budget opgeleverd. 

Tom Derademaeker, manager van de development afdeling bij Merak, was verantwoordelijk voor de partnerselectie en het succesvol opleveren va het project. Hij spreekt op 24 september tijdens ERP Heerlijk Rechtuit over de slimme manier waarop Merak het project aanpakte (Meer info & inschrijven). Tijdens een interview met Tom kwamen een aantal punten naar boven die van belang waren om flexibel (agile) ERP te implementeren: 

  • Merak was niet aan haar proefstuk toe en had al een implementatie achter de rug.
  • Er is zeer veel technische kennis in de organisatie aanwezig waardoor ze zeer goed de impact kunnen inschatten.
  • Een afzonderlijke ‘development afdeling’ binnen Merak houdt zich uitsluitend bezig met het opzetten, begeleiden en evalueren van interne IT-opdrachten.
  • De development afdeling vormt de brug tussen IT en ‘de business’ waardoor iedereen duidelijk weet wat er aan zit te komen.
  • Er werd van bij de start een stuk budget voorzien om flexibel in te spelen op wijzigingen.

Merak is specialist in archiefbewaring, digitalisering en datavernietiging. De organisatie is actief in 3 landen en telt 45 werknemers. Via hun gespecialiseerde infrastructuur zoals klimaatkamers, e-bunker en een discrete eigen koerierdienst helpen ze organisaties met het bewaren en beveiligen van hun data. Kom op 24/09 luisteren naar hun ERP-verhaal bij Microsoft in Zaventem.