Laatste Nieuws over Dynamics NAV, ERP en IT | SDE

Op onze blog kan je allerlei artikelen en nieuwigheden terugvinden met betrekking tot IT en ERP. Mis niets van de laatste nieuwtjes uit de wereld van ERP!

NAVIGATION - SEARCH

Virtual reality in de drankenhandel: wat, hoe en wie?

Virtueel proeven, het klinkt als iets uit een science fiction film. Rijen mensen die in een koude grijze zaal met een futuristische helm op lege handen naar hun lippen brengen. Niets is echter minder waar. Virtueel proeven bestaat vandaag al en brouwerijen, wijnhandelaars én drankenwinkels zetten het in om hun klanten op een vollere manier het product te laten ervaren. 

We leggen je uit wat virtueel proeven inhoudt en hoe je het succesvol kan inzetten.

Wat is virtueel proeven?

Bij virtueel proeven zet je klant een VR-bril op. Daarin zit een 360° film van een bepaalde omgeving: een café, een Italiaanse wijngaard, de Schotse Hooglanden…kortom, wat je maar wil om je klant een aangename proefervaring te geven. 

Dat betekent dus dat hij wijn, bier of whisky proeft bij jou in de winkel, terwijl zijn ogen hem zeggen dat hij aan de andere kant van de wereld is. Of terwijl hij naar een filmpje kijkt waarin hij meer leert over je product. Of gewoon allebei. 

Hoe kan VR je klantervaring verbeteren? 

Smaak hangt niet alleen af van wat je proeft. Je hersenen interpreteren naast smaak ook zicht, textuur, geur en gehoor. De combinatie van die sensaties creëert de smaak. 

Als je klant dus een glas drinkt, draagt alles wat hij waarneemt bij tot de smaakervaring. Vooral visuele input heeft een grote invloed op de smaak, want waar zou jij liever een glas Toscaanse wijn drinken? In Toscane of in België? 

Kan ik VR ook op een andere manier inzetten? 

Natuurlijk! Door VR in te zetten in je winkel of toonzaal, kan je klant bijvoorbeeld je hele stock bekijken, zelfs als die niet fysiek in de winkel aanwezig is. Ze kan je in een kleine winkel een groot assortiment aanbieden.

Je kan je klanten ook filmpjes over de producten of je bedrijf tonen. Zo leren ze bij over de geschiedenis van je bedrijf en creëren ze een band met het product.  

Ze kunnen zelfs afdalen in een virtuele wijnkelder en zelf de wijn kiezen. De mogelijkheden zijn eindeloos. 

Wat heb ik nodig?

  • VR-brillen: Een VR-bril waar je een smartphone in schuift om je film te bekijken heb je al vanaf ongeveer 15 euro. 
  • 360° camera: Een VR-filmpje maken kan je doen met een 360° camera. 
  • Een creatieve geest!

Je kan vanaf ongeveer 60 euro een camera kopen voor op je smartphone. Wil je het professioneel aanpakken (en dat raden we toch aan), werk je best samen met een professionele cameraman of fotograaf.

Wie deed het me voor?

VR-technologie wordt elke jaar beter en veel bars en drankenhandelaars maken er al gretig gebruik van: 

  • Schotse brouwerij Guinness zette samen met supermarktketen Tesco een project op poten waarbij klanten drie van hun merken proefden terwijl de stem van een meesterbrouwer hen begeleidde. De ervaring ging niet gepaard met een film, maar met bepaalde beelden en geluiden die ontworpen waren om de smaken van het bier beter tot hun recht te laten komen. 
  • De “Lobby Bar” in London biedt klanten een virtuele cocktail aan: een whisky-cocktail met een virtueel filmpje dat je naar de Schotse Hooglanden brengt.
  • In onze eigen Leuven is bedrijf Haystack druk bezig om door middel van VR smaak- en geurtesters een realistische ervaring te geven. Het marketingbureau kan zo nog accurater testen welke geuren en smaken je moet ervaren in supermarkten, cafées en zelfs auto’s. 
  • Wijnproducent Oud Reuchlin & Boelen ontwikkelde samen met Valenciaanse wijnproducent Vicente Gandia een VR-ervaring waarbij je een rondleiding krijgt door de wijngaard terwijl je wijn proeft.

Kijk hieronder naar het filmpje van Oud Reuchlin & Boelen: