Laatste Nieuws over Dynamics NAV, ERP en IT | SDE

Op onze blog kan je allerlei artikelen en nieuwigheden terugvinden met betrekking tot IT en ERP. Mis niets van de laatste nieuwtjes uit de wereld van ERP!

NAVIGATION - SEARCH

Wat vergeten klanten het vaakst bij ERP-keuze?

Je ERP-pakket moet 101 taken vervullen: data verzameling, stockbeheer, verkoop- en aankoopformulieren bijhouden, je boekhouding… Dat is een hele opgave. Als je op zoek bent naar een nieuw ERP-systeem ga je dus op zoek naar robuuste software die al je noden vervult.

Maar verlies je werknemers niet uit het oog. Het zijn tenslotte de eindgebruikers die al die functies kunnen uitvoeren. Daarom is gebruiksgemak een van de belangrijkste elementen van een goeie ERP. En de factor die het vaakst uit het oog verloren wordt. 

Dat gebruiksgemak moet op vier niveaus voelbaar zijn:

1) Algemene gebruikservaring

Elk deel van je bedrijf heeft uiteenlopende taken. Een ERP-systeem dat enkel voor sommige van die departementen gebruiksvriendelijk is, zorgt al vlug voor frustratie. 

Je systeem moet dus even vlot werken voor je boekhouder als voor de verkopers. Anders werken sommige departementen niet optimaal en bovendien verloopt de interdepartementale communicatie dan ook stroef. 

Niet echt bevorderlijk voor sfeer en efficiëntie, dus.

Consistent gebruiksgemak = betere samenwerking

2) Individuele gebruikservaring

Een degelijke opleiding hoort bij de aankoop (of update) van een ERP-systeem. Vraag er dus naar.

Maar zelfs met een heldere uitleg verlopen de eerste maanden van het gebruik vaak moeizaam. Hoe intuïtiever de gebruikersinterface, hoe minder nood je hebt aan zulke uitgebreide opleidingen. Dat bespaart u tijd en kosten. 

Intuïtieve interface = vlot gebruik 

3) Cloud gebruikservaring

Heb je een ERP-pakket dat een deel, of alles, van je administratieve software in de Cloud bewaart, dan heb je meteen een hele resem extra mogelijkheden qua implementatie:

  • Eenvoudigere implementatie
  • Betere probleemoplossingen
  • Makkelijker onderhoud
  • Overal bereikbaar

Dat betekent minder werklast voor uw werknemers en dat vertaalt zich in grotere productiviteit. 

Cloud = gemak

4) Multi-systeem gebruikservaring

Hoe nuttig je verschillende bedrijfssystemen ook zijn, als ze niet goed met elkaar kunnen koppelen, gaat veel van hun effectiviteit verloren.  

Zorg er dus voor dat je goed weet hoe je ERP-systeem met andere systemen binnen en buiten je bedrijf kan communiceren. Zo voorkom je problemen voor en na de implementatie. 

Je eindgebruikers zullen niet efficiënt werken als ze alle gegevens meerdere malen moeten ingeven.

Integratie = optimalisatie

Wil je meer adviezen over do’s en don’ts van ERP-implementatie, download hier dan onze gratis e-book